시복시성

안중근 토마스의 영성

뚜르(Tours) 2013. 8. 22. 06:04

안중근 토마스의 영성

 

<국문초록>

100년을 넘어서 다시 떠오르는 인물이 있다면 한국천주교인 안중근 토마스이다. 안중근이 이토 히로부미 저격사건이 갖는 의미는 한국사 안에서 또한 한국천주교회사 안에서 커다란 사건이었던 것만은 틀림이 없다. 안중근이 이토 히로부미를 저격하기까지의 동기와 목적, 사상, 신앙 등을 살펴보면, 이토 저격을 실행하기 위한 과정과 계획이 어떻게 구현되고 시대사적으로도 어떠한 의미를 갖는지에 대해 알 수가 있다. 그것은 참된 신앙인으로서 “하느님의 뜻”에 따른 것이었다.
하지만 세상은 그를 단죄하고 과거란 어둠속으로 가둬버렸다. 그러나 “숨겨진 것은 드러나고 감추어진 것은 알려져 환히 나타나기 마련이다”(루카 8,17)라고 하신 예수님의 말씀처럼 안중근은 세상에 모습을 드러낸다. 그를 위한 시복시성의 움직임과 함께 그의 참다운 명예회복을 위한 노력들 곳곳에서 일어나고 있다. 이러한 사실에 비추어 안중근이 한국천주교 신앙인으로서 하느님의 뜻에 순명한 삶을 살다가 갔음을 알게 된다. 그리고 이제 ‘한국의 순교자’로 부활하게 됨을 고대하는 것이다.
본 연구는 안중근의 이토 히로부미의 포살 사건에 대한 정당성과 새로운 해석을 찾고, 그의 생애를 통해 그의 순교영성과 그에 따른 이론적 근거를 찾고자 하는 데서 출발했다. 그래서 안중근이 한국교회에서 순교자 중의 한 분이라는 가정을 세우고 다각적인 논의와 검증을 통하여 이를 증명해보고자 하였다. 특별히 안중근 토마스의 순교영성에서 안중근은 ‘평화의 순교자’, ‘정의의 순교자’라는 가설을 세우고 그것에 대한 검증으로 순교자가 갖추어야할 기본 교리와 순교영성을 광의의 순교영성에 비추어 분석하였다.
안중근은 예수님께서 돌아가신 성 금요일(3월 25일)에 사형이 집행되길 원했다. 그리고 “동양평화”를 외치며 죽길 원했다. 그는 마지막 유언에서,

“내가 죽은 뒤에 나의 뼈를 하얼빈 공원 곁에 묻어 두었다가
우리 국권이 회복되거든 고국으로 반장해다오.
나는 천국에 가서도 또한 마땅히 우리나라의 회복을 위해 힘
쓸 것이다”

라고 하여 그의 염원이 천국까지 이르고 있음을 확인할 수 있다. 이처럼 끊임없는 열망으로 생애를 보낸 인물도 드물 것이다.
본 연구에서는 안중근의 생애와 사상과 신앙을 아우르면서 그의 순교영성을 다음과 같이 살피고자 했다.

첫째, 안중근 의거의 기존 해석에 대한 문제제기를 시작으로, 안중근에 관한 연구사 정리 작업을 시도하였다. 그러나 최근에 들어서 안중근에 관한 연구는 폭발적으로 증가되었다. 최근 10여 년 간에 이루어진 연구업적은 그 양적 측면에서 비교해 보더라도 이전 90여 년 동안 축적되어 왔던 전체 연구업적보다도 많았다. 이는 안중근 의거 100주년을 앞두고 역사적 의미를 밝히려는 과정에서 연구가 집중적으로 진행된 결과라고 생각된다.
둘째, 안중근의 생애와 사상, 그리고 신앙에 대해 중점적으로 논의하고자 했다. 안중근이 민권활동과 함께 구국활동을 하면서도 천주교 교리를 선포하고 선교와 교육을 펼쳤던 그의 삶을 종합적으로 고찰하였다. 특히 안중근자서전에 쓰인 “교리”를 구체적으로 정리하여 그가 한국 순교자들이 지녔던 순교영성을 지니고 있는지에 대해 검토하였다.
셋째, 순교와 영성에 관한 정의를 내려보고, 윤리영성신학에서의 순교를 서로 비교해 보고, 동시에 영성의 3단계에 대해 살펴보았다. 이 장에서는 근․현대 순교영성과 협의의 순교영성, 광의의 순교영성을 고찰했다. 즉 ‘적색순교자’의 요건보다는 더 광범위한 광의의 순교개념을 설명하였다. 이 논거를 위해 콜베신부, 에디트 슈다인, 최양업 신부, 이태석 신부 등의 순교영성과 안중근의 순교영성를 간단하게 비교하였다. 다음으로, 프랑스의 잔 다르크와 안중근의 공통점과 차이점을 나누어 살펴보았다.
넷째, 안중근의 ‘순교영성’에 대해 고찰하였다. 이 장에서는 안중근이 ‘평화의 순교자’, ‘정의의 순교자’라는 논리적 근거를 찾는 과정으로 구성하였다.
하나는 예수 그리스도와 안중근, 성모마리아와 안중근을 살펴본 다음, 구약의 ‘한 어머니와 일곱 아들’(마카 하 7,1-42)에서 등장하는 어머니와 안중근의 모친 조마리아를 통해 순교정신을 비교해보았다. 그리고 그 발원이 성모 마리아와 같은 희생과 순교 정신의 발로였음을 밝히고자 했다. 다른 하나는 ‘평화의 순교자’와 ‘정의의 순교자’에 관한 이론적 근거를 예수님께서 가르침을 주시던 산상설교 중 “참 행복”의 구조를 통해 살펴보았다. 특별히 안중근의 생애를 나누어 ‘평화’와 ‘정의’가 드러난 사건을 중심으로 살펴보고자 했다.
다섯째, 결론부분으로 연구의 요약을 한 다음, 미래의 전망과 비전을 제시하고자 하였다. 본 연구에서는 미래의 전망을 긍정적인 방향으로 살펴보았다. 한국 천주교 주교회의에서는 구세주 강생 2000년 대희년을 맞이하며 과거사 반성 담화문을 발표하였다. 김수환 추기경의 올바른 평가로 안중근을 살인자로 매도하는 분위기는 사라졌다. 뿐만 아니라 현재 한국천주교회에서는 안중근을 ‘복자’로 추대하는 운동을 진행하고 있음을 알 수 있었다. 또한 2010년 6월 7일 열린 “안중근 동양평화사상” 포럼에서 염수정 주교는 안중근 토마스의 신앙과 삶을 기리기 위하여 시성에 필요한 준비를 시작하였다고 발표했다. 그러나 시성에 대한 불이해나 부정적 입장도 있음을 간과할 수 없다는 사실에 주목하기도 하였다.
이상으로 안중근 토마스의 순교영성을 살펴본 결과, 다음과 같은 과제가 남아있음을 알게 되었다.
첫째, 교회의 쇄신이다. 둘째, 안중근 당대에는 동아시아의 삶과 복음적 삶이 통합을 이루지 못했지만 이제는 일상에서 육화시킬 필요성이 있다는 점이다. 셋째, 안중근이 돈의학교와 삼흥학교를 통해 복음화를 위한 교육을 하였듯이 미래사회복음화교육을 정상화하는 데 헌신해야 한다는 점이다. 넷째, 안중근이 가슴에 품었던 독립의 꿈이 미완성 상태에 있는 분단현실에서 화해와 일치를 위해 참 중재자이신 그리스 도 처럼 역할을 해야 한다는 것이다. 다섯째, 이 시대의 한국천주교회가 보다 건강하게 ‘성령’의 이끄심에 맡겨드리고 미래의 교회상을 완성해가야 할 것 등이다. 이러한 것들은 안중근이 가슴에 품었던 독립과 평화가 실현되는 것이며 평신도로서 오늘을 살아가는 그리스도인들에게 자산이 될 것으로 여겨진다.

It is Joong-Geun Ahn (Baptized Name: Thomas), an Independence Fighter and a Korean Catholic, who is reminded among us, over a century.
It is indisputable that the Korean Catholic Church History has raised the major issue surrounding the significance ofthe case in which Joong-Geun Ahn shot to death Ito Hirobumi, a Japanese enemy,
notorious for becoming the mastermind of the rule over the Korean Peninsula. The closer examination on his motivation, belief, idea, and faith to make Ahn shoot Ito to death reveals how he planned to kill Ito and how significant his murder intention has become in the Korean history. In conclusion, Joong-Geun Ahn attempted to murder Ito Hirobumi according to God's will(God's Order).

However, this world condemned Ahn and kept him hidden away in the past dark.
But, as Jesus says, "Whatever is hidden away will be brought out into the open and whatever is covered up will be found and brought to light"(Luka 8,17), Ahn begins to come out in this world. It is self-evident that Ahn starts to be reilluminated, considering
"Beatification" and "Canonization" Movement takes place to honor the memory for Joong-Geun Ahn, who died as a martyr, and, efforts are made to recover his true self-identity. In the sense, Ahn lived up to God's will in compliance with the Korean Catholic doctrines, during his life. At this point, it is expected that he will be reminded again as 'a Korean Martyr'.

In this regard, the main purpose of this research thesis is to reinterpret and justify the case in which Joong-Geun Ahn shot to death Ito Hirobumi, with the beginning of presenting theoretical frameworks on his "Martyrdom Spiritualty", in chronicle. To do it, this thesis established an assumption that Joong-Geun Ahn is one of martyrs in Korean Churches, in an attempt to prove through multi-discussions and tests that this is true. Also, this research thesis established the two hypothesis that Joong-Geun Ahn (Baptized Name: Thomas) was a "Martyr who worked for peace and justice", and followed "Martyrdom Spiritualty". To prove abovestated hypothesis is true, this thesis attempted to make the micro perspective-based analysis of basic doctrines and "Martyrdom Spiritualty" that every martyr has to comply with.
Joong-Geun Ahn wanted to be executed on Good Friday, March 25th when Jesus was crucified to death. And, he wanted to die, crying for 'Asian Peace'. Before dying, he said a last word that

"After I died, leave my dead bones buried in the park of Harbin. As soon as Korea recovered its national sovereignty, I want my dead body to be moved away to my homeland. When I belong to the kingdom of heaven, I'll serve for the nation' peace and recovery".

His above stated death note suggests that he was eager to cherish his aspiration even after he belongs to the kingdom of heaven. Few people would aspire for a homeland's liberation during their life, as much as Joong-Geun Ahn, an Independence Fighter, did so.

Hence, this research thesis was designed to make the examinations on his "Martyrdom Spiritualty" grounded on the life, idea and faith that Joong-Geun Ahn had.

In the first place, this research thesis started to raise the issue, surrounding the existing interpretations on the independence movement that Joong-Geun Ahn waged. And, this thesis attempted to shed light on a great deal of study and research on Joong-Geun Ahn. But, a sharply rising number of analysis of Joong-Geun Ahn have been conducted for the recent decade. The recent 10 years has witnessed even more analysis of Joong-Geun Ahn, in comparison with that conducted, 90 years ago, in the past. It is deemed that these developments resulted from a growing number of intensive studies on Joong-Geun Ahn in the process of accounting for the historic significance that Ahn had, in honor of celebrating the 100th anniversary of independence activities he undertook.
Second, this research thesis was meant to make the specific discussions on the life, idea and faith that Joong-Geun Ahn had. In particular, this thesis attempted to reexamine that Ahn maintained the same "Martyrdom Spiritualty" as any other Korean martyrs did, on the basis of "Catechism on Joong-Geun Ahn". The focus of this thesis was on exploring catholic doctrines, missions and disciplines that Ahn followed and performed while taking independence activities.
Third, this research thesis was intended to define the meaning of "Martyrdom Spiritualty", and examine "Moral Spiritual Theology", by comparison, and then, explore the three phases of 'Spiritualty'.
This Chapter studies abut the modern and contemporary "Martyrdom Spiritualty" from the both micro and macro perspectives. Especially, the concepts of 'Martyrdom' is established in a broad macro-view points, rather than factors that “Bloody Martyrs” have to follow. In this chapter, the simple comparative analysis and discussion are made on "Martyrdom Spiritualty" that Joong-Geun Ahn Independence Fighter, including Catholic Monks Kolbe, Edith Stein, Yang-Eop Choi and Tai-Seok Lee, held. Subsequently, this chapter explores the similarity and difference in "Martyrdom Spiritualty" that Jeanne d'Arc, a French Heroine, and Joong-Geun Ahn, a Korean Independence Fighter, had.

Fourth, this research thesis studies about "Martyrdom Spiritualty" that Joong-Geun Ahn held. In this chapter, the reasonable rationales are established and presented that Joong-Geun Ahn was, indisputably, a "Martyr for peace and justice".
And, the analytic comparison is made on "Martyrdom Spiritualty" between Jesus Christ and Joong-Geun Ahn, and between Maria Holy Mother and Joong-Geun Ahn. This chapter makes the comparative analysis of "Martyrdom Spiritualty" that were supported by Maria Cho, the mother of Joong-Geun Ahn, and the mother appearing in a biblical old testament passage, "A Mother and Her Sons Die for Their Faith"( the Second Book of the Macca 7,1~42) The aim of this chapt